В крайна сметка перка или не? Тази тема за легендарното лого на BMW се дискутира от години и всичко е заради рекламен трик в пресата. Разберете какво наистина означава емблемата BMW и как се трансформира във времето.
– Many people believe the BMW logo is a stylized propeller, but the truth is a little different.
– Много хора вярват, че логото на BMW е стилизирана перка, но истината е малко по-различна.
Първоначално не е имало нужда от лого BMW
Историята на името BMW – Bayerische Motoren Werke или Bavarian Motor Works – датира от 1917 г. BMW е основано при преименуването на производителя на самолетните двигатели Rapp Motorenwerke, който се намира в Мюнхен, столицата на провинция Бавария в южна Германия. Въпреки новото име на компанията, реално техническото оборудване, активите и работната сила първоначално остават същите.
Когато компанията BMW за първи път е включена в търговския регистър на Германия през юли 1917 г., реално лого няма. Както и в първата реклама от същия месец също липсва символ или емблема на BMW. Дейността на новопоявилата се компания е производство и поддръжка на двигатели за автомобили, селско стопанство и лодки.
– In the early days, the logo and its meaning were by no means as present to a broad public as they are today, as BMW had no end customers to solicit. The main business was the production and maintenance of aircraft engines for the German Air Force.
– В първите дни логото и неговото значение в никакъв случай не бяха толкова широко известни на публиката, както днес, защото BMW нямаше крайни клиенти. Основният бизнес беше производството и поддръжката на самолетни двигатели за германските военновъздушни сили.

Въпреки липсата на необходимост от лого, на 5 октомври 1917 г. компанията се сдобива с първата си емблема BMW, която е регистрирана в германския имперски регистър на търговските марки и запазва кръглата форма на старото лого на Rapp Motorenwerke GmbH, а външният пръстен на символа е ограден от две златни линии, включващи буквите BMW между тях.
Родната провинция Бавария също трябва да бъде представена в логото на компанията. Четвъртите на вътрешния кръг на логото на BMW показват цветовете на провинция Бавария – бял и син. Но те са в обратен ред, причината за това е местният закон за търговските марки по онова време, който забранява използването на държавни гербове или символи върху търговски лога.
Какво всъщност означава логото на BMW?
Първият ключ към значението на логото на BMW са неговите цветове – бяло и синьо са цветовете на провинция Бавария в Германия, дом на BMW.
Реклама на BMW от 1929 г. изобразява емблемата на BMW, с четирите квадранта, във въртящ се самолетен винт.
Началото на тълкуването, че логото на BMW представлява витло /перка на самолет/ е поставено.

От тази публикация на BMW от 1929 г. започва митът, че логото на BMW е витло.
И в днешни дни много хора вярват, че логото на BMW изобразява въртяща се перка.
Реклама на BMW от 1929 г. изобразява емблемата на BMW, с четирите квадранта, във въртящ се самолетен винт. Тълкуването, че логото на BMW представлява перка, произлиза оттогава.
В началото на световната икономическа криза рекламата се опитва да промотира нов самолетен двигател, който BMW строи по лиценз от Pratt & Whitney. Интерпретацията на перката се вписва много добре в рекламния имидж на компанията, подчертавайки корените и опита в самолетостроенето.
По-късно през 1942 г., самата компания BMW свързва перката с фирменото си лого. Появява се публикация за BMW, наречена “Flugmotoren-Nachrichten” (Aircraft Engine News), която подкрепя историята за емблемата на BMW като въртяща се перка. Публикувана е и илюстрация на логото на BMW, преплетено върху въртяща се перка.
BMW не полага почти никакви усилия да развнчае този мит. Всъщност те продължават да представят емблемата си по този начин.

Илюстрация на логото на BMW, преплетено върху въртяща се перка от 1942 г.
– For a long time, BMW made little effort to correct the myth that the BMW badge is a propeller. This interpretation has been commonplace for 90 years, so in the meantime it has acquired a certain justification.
– Дълго време BMW не полагаше много усилия, за да коригира мита, че логото на BMW е витло. Това тълкуване продължава 90 години, така че междувременно е придобило определена обосновка.
BMW лого: значение и история?
Историята на логото на BMW се основава на легенда, която продължава да живее и до днес.
Така според експерта Фред Якобс, твърдението, че логото на BMW е перка не е напълно погрешно. Не е напълно вярно обаче, че в логото на BMW има перка.
Постоянното повторение превръща това тълкуване в градски мит.

Логото BMW се появява по улиците за първи път през 1923 г., на резервоара за гориво на първия мотоциклет на BMW – BMW R 32.
НОВОТО ЛОГО НА BMW
След повече от 20 години BMW променя корпоративната идентичност за своята онлайн и офлайн комуникация. Според компанията промяната се прави, за да се отговори на днешните визуален стил и очаквания, както и да бъде по-подходяща за съвременната дигитална ера.
Новото лого е вече плоско, като е загубило 3D ефекта, въведен през 1997. Освен това е премахнат външният черен пръстен и буквите от името вече са с прозрачен фон.